Vlaamse bestuurders gaan voor autokeuring in Wallonië om rode kaart te voorkomen

Het Vlaamse Gewest is strenger dan het Waalse Gewest wat betreft de controle op de uitstoot van fijne deeltjes door dieselmotoren. Daarom gaan Vlaamse chauffeurs naar de technische controle in Wallonië om de rode kaart met hun vervuilende voertuig te vermijden.

Vlaamse bestuurders gaan voor autokeuring in Wallonië om rode kaart te voorkomen

Vlaanderen strenger dan Wallonië inzake fijnstofuitstoot

Vanaf 1 juli 2022 moeten auto’s die voldoen aan de Euro 5a-norm (die tussen 1 januari 2011 en 31 december 2012 in gebruik zijn genomen) bij hun technische keuring een nieuwe, strengere roetfiltertest ondergaan. Een defect roetfilter is aan slijtage onderhevig, vooral in voertuigen van 10 jaar of ouder, en kan auto’s veel vervuilender maken, zodat ze strenger moeten worden getest.

In het Vlaamse Gewest is het voortaan een rode kaart als het voertuig meer dan een miljoen deeltjes per kubieke centimeter uitstoot. Voor waarden tussen 250.000 en 1 miljoen deeltjes wordt een waarschuwing gegeven.

Volgens cijfers van GOCA werd 6,1% van de ruim 141.000 voertuigen die in juli en augustus 2022 in het Vlaams Gewest werden gecontroleerd, afgekeurd. Daarvan kreeg maar liefst 12,7% van de oudste Euro 5a-auto’s een rode kaart. Voor Euro 5b auto’s (voertuigen geregistreerd tussen 1 januari 2013 en 31 augustus 2015) was dit percentage 8%. Bij Euro 6-voertuigen (geregistreerd tussen 1 september 2015 en vandaag) is 1,9% van de voertuigen uitgevallen.

Nadert de datum van de periodieke technische keuring van uw voertuig snel? Zet alle kansen aan uw kant om te slagen: “Bereid uw technisch controlebezoek voor in 10 punten“.

Vlaamse chauffeurs gaan naar de technische controle in Wallonië om de rode kaart te vermijden

Als gevolg van de strengere regelgeving in het Vlaamse Gewest dan in het Waalse Gewest met betrekking tot de uitstoot van deze fijne deeltjes, gaan veel Vlaamse chauffeurs die bang zijn om bij de technische controle vanwege een dergelijk probleem te worden afgekeurd, nu naar Wallonië. Dit is een volkomen legale oplossing, aangezien de keuze van de regio en het testcentrum in België volledig vrij is. 

Zowel in Vlaanderen als in Brussel moeten Euro 5- en 6-voertuigen de nieuwe fijnstofemissietest ondergaan. In het Waalse Gewest gaat het alleen om Euro 5b en 6 voertuigen en hoeven Euro 5a voertuigen de test niet te doorstaan. 

Een probleem van uniformiteit van regionale normen 

Hoewel een dergelijk verschil op zijn minst verrassend is, bevestigt Pierre-Laurent Fassin, woordvoerder van het AutoSécurité-netwerk, de informatie: “In Wallonië controleren wij alleen de uitstoot van fijne deeltjes op voertuigen van de Euro 5b-norm. En niet op die van 5a zoals in het Vlaamse Gewest. Er is dus een probleem van standaardisatie tussen de Vlaamse en Waalse normen, maar daar kunnen wij niet veel aan doen, wij zijn slechts een operator en kunnen de regels niet bepalen. Het doel is echter hetzelfde in beide regio’s: ervoor zorgen dat de auto’s die het meest vervuilen minder gaan rijden.

18 reacties

  1. Ik heb een Euro-5a auto en ben gisteren (aug. 2023) naar de autokeuring geweest. De auto zou inderdaad op roet afgekeurd zijn, maar tot nader order krijg je hier geen rode kaart meer voor.
    Volgend jaar misschien toch naar een Waals keuringsstation, maar dan heb ik een vraag : bij Autosécurité (de waalse tegenhanger van de autokeuring in Vlaanderen) is afspraak verplicht. Om die afspraak online te maken moet je een uitnodigingsnummer (n°de convocation) invullen, maar op de vlaamse groene uitnodigingskaart staat zo’n nr. niet (denk ik).

    Wat doe je dan ?

    1. Als je op de site van auto-securité verder naar beneden scrollt kan je een afspraak plannen met de Plaat nr en de laatste 4 cijfers van je chassis nr

    2. Kan je niet met je kentekennummer en chassisnummer een afspraak maken?
      Zou het nog altijd zo zijn dat de regels minder streng zijn in Wallonie voor de euro 5a wagens?

    1. Neen, mijn wagen norm 5b diesel met een te hoge emissie werd op 14/12/23 alsnog gekeurd in het Waals Gewest,
      weliswaar met de bemerking: “overschrijding van de toegelaten roetuitstoot van 1 mio partikels”
      Ik neem aan dat dit volgend jaar, met deze bemerking op de kaart, ook niet meer zal lukken in Wallonie
      zonder plaatsing van een roetfilter.
      In het Vlaams Gewest zou de wagen een keuring gekregen hebben van 3 maanden met de boodschap
      de zaak te regulariseren met een roetfilter en de wagen te laten herkeuren.

  2. Voor een Suzuki Vitara 1.6 DDIS, ingeschreven in 2017 en dus een Euronorm 6.
    Voor deze wagen zal dus in Wallonië ook de nieuwe fijnstof emissietest gelden?

    Iemand ervaring met de metingen die gebeuren op Euronorm 6 dieselwagens?

  3. Hallo,

    wordt een euro 5a wagen nu nog steeds op de oude manier getest mbt de roetfilter? Of is dit reeds achterhaald in Wallonië?
    Ben in Vlaanderen reeds 2 x afgekeurd….

  4. In Vlaanderen rode kaart voor roetfilter. Moet ik terug naar hetzelfde Keuringstation of kan ik in Wallonië een herkeuring laten uitvoeren?

  5. Hallo,
    Weet iemand intussen of de keuring voor euro 5a nog steeds op de oude manier (roetfilter) gebeurt in Wallonië?
    Ik las nog nergens een antwoord op deze vraag, wie kent het antwoord?
    Al bedankt voor de reactie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *