Vlaamse bestuurders gaan voor autokeuring in Wallonië om rode kaart te voorkomen

Het Vlaamse Gewest is strenger dan het Waalse Gewest wat betreft de controle op de uitstoot van fijne deeltjes door dieselmotoren. Daarom gaan Vlaamse chauffeurs naar de technische controle in Wallonië om de rode kaart met hun vervuilende voertuig te vermijden.

Vlaamse bestuurders gaan voor autokeuring in Wallonië om rode kaart te voorkomen

Vlaanderen strenger dan Wallonië inzake fijnstofuitstoot

Vanaf 1 juli 2022 moeten auto’s die voldoen aan de Euro 5a-norm (die tussen 1 januari 2011 en 31 december 2012 in gebruik zijn genomen) bij hun technische keuring een nieuwe, strengere roetfiltertest ondergaan. Een defect roetfilter is aan slijtage onderhevig, vooral in voertuigen van 10 jaar of ouder, en kan auto’s veel vervuilender maken, zodat ze strenger moeten worden getest.

In het Vlaamse Gewest is het voortaan een rode kaart als het voertuig meer dan een miljoen deeltjes per kubieke centimeter uitstoot. Voor waarden tussen 250.000 en 1 miljoen deeltjes wordt een waarschuwing gegeven.

Volgens cijfers van GOCA werd 6,1% van de ruim 141.000 voertuigen die in juli en augustus 2022 in het Vlaams Gewest werden gecontroleerd, afgekeurd. Daarvan kreeg maar liefst 12,7% van de oudste Euro 5a-auto’s een rode kaart. Voor Euro 5b auto’s (voertuigen geregistreerd tussen 1 januari 2013 en 31 augustus 2015) was dit percentage 8%. Bij Euro 6-voertuigen (geregistreerd tussen 1 september 2015 en vandaag) is 1,9% van de voertuigen uitgevallen.

Nadert de datum van de periodieke technische keuring van uw voertuig snel? Zet alle kansen aan uw kant om te slagen: “Bereid uw technisch controlebezoek voor in 10 punten“.

Vlaamse chauffeurs gaan naar de technische controle in Wallonië om de rode kaart te vermijden

Als gevolg van de strengere regelgeving in het Vlaamse Gewest dan in het Waalse Gewest met betrekking tot de uitstoot van deze fijne deeltjes, gaan veel Vlaamse chauffeurs die bang zijn om bij de technische controle vanwege een dergelijk probleem te worden afgekeurd, nu naar Wallonië. Dit is een volkomen legale oplossing, aangezien de keuze van de regio en het testcentrum in België volledig vrij is. 

Zowel in Vlaanderen als in Brussel moeten Euro 5- en 6-voertuigen de nieuwe fijnstofemissietest ondergaan. In het Waalse Gewest gaat het alleen om Euro 5b en 6 voertuigen en hoeven Euro 5a voertuigen de test niet te doorstaan. 

Een probleem van uniformiteit van regionale normen 

Hoewel een dergelijk verschil op zijn minst verrassend is, bevestigt Pierre-Laurent Fassin, woordvoerder van het AutoSécurité-netwerk, de informatie: “In Wallonië controleren wij alleen de uitstoot van fijne deeltjes op voertuigen van de Euro 5b-norm. En niet op die van 5a zoals in het Vlaamse Gewest. Er is dus een probleem van standaardisatie tussen de Vlaamse en Waalse normen, maar daar kunnen wij niet veel aan doen, wij zijn slechts een operator en kunnen de regels niet bepalen. Het doel is echter hetzelfde in beide regio’s: ervoor zorgen dat de auto’s die het meest vervuilen minder gaan rijden.