Dieselroetfilters moeten vanaf 1 juli 2022 worden gecontroleerd

De 3 Belgische gewesten zijn overeengekomen dat vanaf 1 juli 2022 alle autokeuring centra de aanwezigheid en de goede werking van de roetfilter zullen moeten controleren van Diesel voertuigen. Daartoe zullen zij worden uitgerust met nieuwe specifieke apparatuur.

Met deze overeenkomst wordt België, samen met Nederland, een pionier in Europa in de strijd tegen fijn stof.

Waarom een roetfilter inspectie?

Na enkele jaren heeft het roetfilter van een dieselvoertuig specifiek onderhoud nodig. Anders kan het defect raken of moet het worden vervangen. Het onderhoud van het deeltjesfilter kost ongeveer 300 euro. Als het moet worden vervangen, varieert de prijs tussen 1500 en 2000 euro.
Met zulke hoge prijzen en een gebrek aan controle besluiten veel automobilisten daarom het filter gewoon te verwijderen als het defect is. En ze vervangen het daarna nooit meer.

Met deze nieuwe keuring, die deel uitmaakt van de jaarlijkse technische keuring, willen de autoriteiten een einde maken aan de fraude met roetfilters in ons land.

In een dieselmotor worden fijne deeltjes voornamelijk uitgestoten tijdens de verbranding.
Ongefilterd hebben zij een aanzienlijke invloed op het milieu en op de gezondheid van de bevolking.
Ze veroorzaken in België elk jaar ongeveer 7.600 vroegtijdige sterfgevallen.

“In voertuigen worden steeds meer technologische ontwikkelingen verwerkt. De technische inspectie anticipeert op deze ontwikkelingen en wordt gemoderniseerd. Deze versterking van de controle van de deeltjesfilters en van de fraudebestrijdingsinrichting zal de luchtkwaliteit verbeteren en bijdragen tot de verbetering van de volksgezondheid. Dit is zeer belangrijk”, verklaarde minister Valérie De Bue aan SudInfo.

Welke voertuigen vallen onder de nieuwe roetfiltertest?

De drie ministers hebben besloten dat in een eerste fase het roetfilter zal worden gecontroleerd bij alle personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen met een dieselmotor van de Euro 5b-norm of hoger.
In heel België zal deze fijnstofemissietest binnenkort een integrerend deel uitmaken van de technische controle van deze voertuigen.

Op lange termijn willen de autoriteiten deze maatregel uitbreiden tot bussen en vrachtwagens, maar ook tot benzinevoertuigen.

Een limiet van 250.000 deeltjes/cm3 voor een groene kaart

Nadat uw voertuig is getest op de uitstoot van fijne deeltjes, ontvangt u een speciale groene, gele of rode kaart.

Groene kaart: de motor van uw voertuig stoot minder dan 250.000 fijne deeltjes per kubieke centimeter uit.

Gele kaart: de motor van uw voertuig stoot tussen 250.000 en 1 miljoen fijne deeltjes per kubieke centimeter uit. U hebt dan twee jaar de tijd om aan de eisen te voldoen.

Rode kaart: de motor van uw voertuig stoot meer dan een miljoen fijne deeltjes per kubieke centimeter uit. In dat geval bent u verplicht uw roetfilter binnen 14 dagen te reinigen of te vervangen. U zult ook een bezoek moeten brengen aan het technisch controlecentrum om de door u aangebrachte wijzigingen te controleren.

Deze site is geen officieel erkend orgaan voor autokeuring maar een informatieve website die het voordeel biedt dat hij alle beschikbare opties (plaatsen en tarieven) op een rijtje zet. Vergelijken betekent geld en tijd besparen.