Banden snelheidsindex : voorkom een herkeuring bij de autokeuring !

Wanneer een autokeuring wordt uitgevoerd, worden een aantal punten gecontroleerd. Net als al deze punten zijn ook banden onderworpen aan strenge regels om optimale verkeersveiligheid te garanderen. Deze voorschriften houden onder andere in dat de snelheidsindex van een band moet voldoen aan de aanbevelingen van de fabrikant.

Lees meer over banden snelheidsindex en voorkom een herkeuring bij de autokeuring !

Banden snelheidsindex : voorkom een herkeuring bij de autokeuring !

Wat is de banden snelheidsindex ?

De banden snelheidsindex is een letter die op de zijkant van de banden staat. Deze letter komt overeen met de maximale snelheid die de banden aankunnen.

Om erachter te komen wat deze maximumsnelheid is, begin je met het identificeren van de letter op de zijkant van je band. Raadpleeg vervolgens de onderstaande tabel:

Banden snelheidsindex tabel

Waar kan ik informatie vinden over de banden snelheidsindex ?

Informatie over snelheidsindex van banden kunt u vinden op het Certificaat van Overeenstemming van uw voertuig.

Het gelijkvormigheidsattest: een verplicht document voor uw autokeuring

Elk voertuig dat in België wordt gebouwd of ingevoerd, moet door de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer worden goedgekeurd door middel van een goedkeuringsverslag.

Het Certificaat van Overeenstemming (CVO) kun je vergelijken met de identiteitskaart van je voertuig. Dit document certificeert dat het voertuig voldoet aan de specificaties die zijn vastgelegd in het goedkeuringsverslag.

Goed om te weten: het CVO varieert in vorm en kleur, afhankelijk van het automerk.

Naast de banden snelheidsindex bevat het CVO ook een grote hoeveelheid informatie over het voertuig. Deze informatie omvat

  • Het merk ;
  • Categorie en type;
  • De locatie van het chassisidentificatienummer;
  • De locatie van de kentekenplaten;
  • De naam en het adres van de fabrikant,…

Daarom is het verplicht om het certificaat van overeenstemming te laten zien als je voor autokeuring gaat.

Goed om te weten: het certificaat van overeenstemming is ook in België een verplicht boorddocument.

Getuigenis

Patrick was zich niet bewust van deze verplichting en heeft daar helaas de prijs voor betaald. Hij legt uit:

“Omdat ik jullie artikel over hoe ik me moet voorbereiden op een autokeuring niet had gelezen, was ik me niet bewust van alle documenten die nodig zijn voor een technische keuring. Dus toen ze mijn voertuig controleerden, waren de medewerkers van het centrum niet in staat om te controleren of de snelheidsindex van mijn banden correct was.

Het resultaat van deze eenvoudige vergissing? Een voorlopige groene kaart voor 3 maanden en de verplichting om mijn voertuig opnieuw aan te bieden, deze keer met het certificaat van overeenstemming. Eén ding is zeker: ik zal het niet meer doen! Dankzij de website keuringauto.be zorg ik er voortaan voor dat ik altijd op de hoogte ben van de reglementering.

Wat moet je doen als je geen certificaat van overeenstemming hebt voor je voertuig?

Het certificaat van overeenstemming is een document dat normaal gesproken door de fabrikant of zijn officiële vertegenwoordiger moet worden uitgegeven bij de aankoop van het voertuig.

Als u het CVO van uw voertuig niet hebt, hebt u twee opties:

  • Neem contact op met de importeur van je voertuig of zijn officiële vertegenwoordiger;
  • Ga naar een keuringscentrum om een conformiteitsprocedure uit te voeren. In dat geval wordt er een dossier samengesteld en opgestuurd naar de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer. Zodra het dossier is aanvaard, ontvangt u een goedkeuringscertificaat dat kan worden gebruikt ter vervanging van het vereiste conformiteitscertificaat.

Hoe voorkom ik een herkeuring vanwege de banden snelheidsindex ?

Om een herkeuring vanwege de banden snelheidsindex te vermijden, moet je het CVO van je voertuig kunnen laten zien.

Het is ook verboden om banden te monteren met een lagere snelheidsindex dan de banden die oorspronkelijk op uw voertuig werd gemonteerd. Je mag echter wel een band monteren met een hogere snelheidsindex dan de oorspronkelijke band.

Bon à savoir : dans le cas d’un pneu neige, l’indice de vitesse peut être inférieur d’une lettre par rapport à celui du pneu d’origine. 

Autokeuring : welke andere controlepunten zijn vereist volgens de bandenvoorschriften?

Naast het controleren van de banden snelheidsindex, schrijft het reglement voor autobanden voor dat :

  • Alle banden van het voertuig moeten per as dezelfde eigenschappen hebben. Dit betekent dat ze dezelfde afmetingen, snelheidsclassificatie en belastingsindex moeten hebben. Deze eigenschappen mogen alleen verschillen als op de goedkeuring van het voertuig uitdrukkelijk wordt vermeld dat de voor- en achterbanden verschillende afmetingen hebben.
  • Banden mogen niet buiten de carrosseriecontour uitsteken.
  • Er moet altijd een vrije ruimte zijn tussen de binnenkant van het spatbord en het loopvlak.
  • Banden op voertuigen in gebruik genomen op of na 1 januari 1998 moeten gemarkeerd zijn met het E- of e-symbool. Bovendien moeten alle nieuwe voertuigen met dergelijke banden worden uitgerust. Deze verplichting geldt niet voor voertuigen die vóór deze datum in gebruik zijn genomen.
  • Als de bandenafmetingen afwijken van die in de PVA, moeten de banddiameters gelijk zijn aan de PVA-diameters, met een marge van -2% tot +1,5%.
  • De diepte van de hoofdgroeven van de band moet ten minste 1,6 mm zijn over ¾ van het loopvlak.
  • De slijtagegraad van een band wordt gemeten over ¾ van het loopvlak. Per as is een maximaal verschil van 3 mm (links-rechts) toegestaan.
  • Het draagvermogen van een band moet groter zijn dan of gelijk zijn aan het draagvermogen dat in het certificaat van overeenstemming, de PVA of het instructieboekje van de fabrikant wordt vermeld.
  • De montage van niet-originele velgen en/of banden mag de spoorbreedte met niet meer dan 2% vergroten. Voor terreinwagens is echter een tolerantie van 4% toegestaan.

De banden snelheidsindex is een essentieel controlepunt in de autokeuring van een voertuig en draagt bij aan de veiligheid op de weg. Naleving van deze norm, evenals van de andere specificaties met betrekking tot de verschillende punten die tijdens de autokeuring worden gecontroleerd, is essentieel om een tweede inspectie te voorkomen en om te garanderen dat het voertuig voldoet aan de geldende normen.

Door onze aanbevelingen op te volgen en er onder andere voor te zorgen dat uw banden voldoen aan de veiligheidsnormen, kunt u met het volste vertrouwen uw autokeuring doorstaan, zonder bang te hoeven zijn voor onverwachte herkeuring.