Er zijn veranderingen op til voor autokeuring in Vlaanderen! De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken wil het monopolie van de keuringsstations en het ongemak voor bestuurders die een tweede keuring moeten ondergaan, verminderen.

Twee wijzigingen in zicht voor autokeuringen
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters wil de hinder voor weggebruikers tijdens autokeuringen tot een minimum beperken. Om dit te bereiken wil ze twee wijzigingen doorvoeren :
- Kleine defecten vrijstellen van een tweede controle binnen de 15 dagen. Deze praktijk is momenteel van kracht.
- Het toestaan dat latere controles op ernstigere gebreken worden uitgevoerd in erkende garages naar keuze. Ter herinnering: op dit moment moeten alle secundaire controles worden uitgevoerd in hetzelfde centrum als waar het voertuig de eerste autokeuring heeft doorstaan.
Ontdek hoe je je voertuig kunt voorbereiden op de 10-punts technische keuring en je kansen om te slagen voor de autokeuring kunt optimaliseren!
Minister Peeters benadrukte dat het doel van deze veranderingen is om de klanttevredenheid te verhogen. Bovendien zou dit initiatief, doordat mensen naar hun vertrouwde garage kunnen gaan zonder naar hetzelfde controlecentrum te moeten terugkeren voor een tweede inspectie, kunnen helpen om de wachtrijen te verminderen die worden veroorzaakt door controles die zonder afspraak worden uitgevoerd.
Wil je het risico van in de rij staan vermijden ? Maak online een afspraak voor je autokeuring !
Twee andere wijzigingen in de mobiliteit in België
Sinds 1 mei hebben werknemers recht op een vergoeding voor woon-werkverkeer. Elke afgelegde kilometer op een tweewieler wordt voortaan vergoed voor een bedrag van €0,27. Wat de NMBS betreft, moeten reizigers die in de trein een ticket willen kopen, dit voortaan elektronisch doen.
Een vergoeding van €0,27 per gefietste kilometer
Sinds 1 mei hebben werknemers recht op een vergoeding voor woon-werkverplaatsingen. Dit geldt voor alle sectoren en bedrijven waar geen CAO is. Hierdoor wordt elke gefietste kilometer nu gecompenseerd voor €0,27.
De reis met de fiets kan de hele afstand tussen huis en werk beslaan of slechts een deel ervan. Maar om te voorkomen dat werkgevers twee keer betalen voor dezelfde reis, moeten werknemers hun fiets regelmatig gebruiken en het abonnement kiezen dat het beste bij hun gewoonten past.
De kilometervergoeding is belastingvrij tot €0,25 voor het belastingjaar 2023 (gebaseerd op een inkomen van 2022), en stijgt daarna tot €0,27. Boven deze grens wordt het extra bedrag belastbaar. Boven deze limiet is het extra bedrag belastbaar als beroepsinkomsten. Volgens HR-dienstverlener SD Worx kan deze stimulans oplopen tot €10,8 per werknemer per dag, voor een afstand van maximaal twee keer 20 km.
Deze nieuwe maatregel is echter alleen van toepassing op sectoren en bedrijven die nog geen CAO hadden die de fietsvergoeding regelt. CAO’s die vóór deze bepaling zijn afgesloten, blijven van toepassing. Zelfs als het bedrag van de vergoeding lager is dan €0,27. Bijgevolg blijft de status quo van kracht voor ambtenaren in de Fédération Wallonie-Bruxelles, die al een vergoeding van €0,25 per kilometer ontvangen, en voor leerkrachten in de FWB, die slechts recht hebben op €0,15.
Volgens een onderzoek van SD Worx bij een miljoen werknemers in 35.000 bedrijven, bood vorig jaar 29% van de werkgevers een fietsvergoeding aan, tegenover 16% in 2017. Het doel van de uitbreiding van deze vergoeding is het bevorderen van een actievere mobiliteit die minder CO2 uitstoot, zoals onlangs benadrukt door Georges Gilkinet, de minister van Mobiliteit.
Geen contante betalingen meer in treinen
Ook vanaf 1 mei kunnen tickets aan boord van treinen alleen nog elektronisch worden gekocht. Treinbegeleiders kunnen geen contante betalingen meer aanvaarden. Het blijft wel mogelijk om contant te betalen aan loketten en automaten.
Volgens de NMBS past deze maatregel in de maatschappelijke trend naar digitalisering en elektronisch betalen. Ook andere openbaarvervoermaatschappijen, zoals De Lijn en de MIVB, zijn afgestapt van het gebruik van cash aan boord.
De verandering is ook bedoeld om de veiligheid van de controleurs te verbeteren, die geen contant geld meer bij zich hoeven te dragen.
Het is de bedoeling dat reizigers hun ticket kopen voordat ze de trein instappen, aan het loket, via een geldautomaat, op de website of via de app. Als ze besluiten om het aan boord te kopen, moeten ze een toeslag van €9 bovenop de normale ticketprijs betalen.
Volgens de NMBS wordt nog steeds minder dan 2% van de tickets in de trein gekocht.